latte kafiju

Viss kas jums jāzina par latte kafiju

Vytaute
Īsa pamācība kafijas pagatavošanā
#caffe latte #Cik bieži ir ieteicams dzert latte? #Citi latte dzērieni #Kā latte atšķiras no citiem kafijas dzērieniem? #kafija latte kalorijas #kas ir latte #latte #latte bez piena #Latte kafijas pagatavošana #Latte kafijas pagatavošana mājas apstākļos #latte kafiju #latte macchiato #latte vēsturi #mans latte favorīts #matcha latte #tradicionāla latte

Latte kafija  ir viens no visiecienītākajiem kafijas veidiem pasaulē. Galvenokārt sastāvot no piena un espresso, tā piedāvā harmoniju, kurā kaut ko priekš sevis atradīs gandrīz katrs kafijas cienītājs. Latte ir populāra tādēļ, ka tās kafijas saturs ir stipri atšķaidīts un tās recepti ir iespējams pielāgot, pievienojot dažādas piegaršas, piemēram, latte macchiato vai pat pagatavojot latte desertu.

Lai gan latte ir ievērojami vājāka par parasto melno kafiju, visticamāk, 35ml espresso būs pietiekoši, lai palīdzētu jums no rīta pamosties. Piejaucot klāt 200ml tvaicēta piena, jūs iegūsiet zīdainu garšas buķeti ar šķipsniņu karameles peigaršas, kas ir tik raksturīga latte kafijai. Ja jūs vēlaties uzzināt vairāk par šo populāro kafijas dzērienu, jūs esat atnākuši uz īsto vietu! Šajā rakstā mēs padziļināti apskatīsim visus būtiskākos lattes aspektus, kas atstāj iespaidu uz jūsu garšas kārpiņām un veselīu.

Ar ko īsti latte atšķiras no citiem kafijas dzērieniem?

Visi uz kafijas bāzes gatavotie dzērieni, kādus piedāvā kafeinīcās, ir sastāv no diviem produktiem – espresso un piena. Dažkārt šiem dzērieniem tiek pievienotas arī citas sastāvdaļas, kā kako pulveris, riekstu drumstalas, šokalādes skaidiņas vai vaniļa, bet tie, galvenkoārt, tiek izmantotu kā dekorācijas. Latte, mokačīno un kapučīno noteikti ir pasaulē iecienītākie kafijas dzērieni. Tos visus veido vienas un tās pašas sastāvdaļas – espresso, tvaicēts piens un saputots piens, bet atšķirīgās proporcijās. Šīs ir būtiskākās atšķirības:

Cappuccino, latte, mocha

  • Tradicionālajam kapučīno tvaicētais piens, putotais piens un espresso, ir aptuveni vienādā daudzumā. Latte kafijai ir daudz vairāk tvaicētā piena ar tikai nelielu slānīti putotā piena.
  • Visas kapučino sastāvdaļas tiek ieklātas slāņos, bet latte tvaicētais piens un espresso ir sajauktas kopā.
  • Mokačīno vienīgā atšķirība no kapučīno ir tā, ka tai tiek pievienoti pāris šokolādes gabaliņi vai sīrups
  • Latte ir uz pusi mazāk espresso, nekā kapučīno un mokačīno, kā arī mazliet vairāk piena

Mazliet par latte vēsturi

Eiropieši jauc kafiju ar pienu vismaz jau kopš 17. Gadsimta, bet frāze caffe latte pirmo reizi parādījās rakstiski 18. gadsimtā, tomēr tā nebija pilnvērtīga latte, kas pagatavota no espresso un tvaicēta piena.
Latte art
Solis tuvāk tika sperts 19. gadsimta beigās, kad itālijā tika izgudrotas pirmie espresso automāti. Pagājušā gadsimta 40. gados, espresso iekārtas kļuva pietiekoši jaudīgas, lai spētu tvaicēt un putot pienu līdz līmenim, kāds ir nepieciešams latte pagatavošanai. Astoņdesmitajos gados, baristas no Sietlas sāka dekorēt latte tasītes, zīmējot skaistus zīmējumus piena putās (latte art). Tieši šajā laikā latte kļuva par vienu no iecienītākajiem dzērieniem pasaulē.

Citi latte dzērieni

Internetā ir atrodamas arī dažādu dzērienu receptes, kuriem nav ciešas radniecības ar latte kafiju, bet tiem ir līdzīgi nosaukumi. Piemēram, chai latte un matcha latte ir uz tējas bāzes gatavoti dzērieni, kuru saknes nāk no Indijas un Japānas, nevis Itālijas.

Latte kafijas pagatavošana mājas apstākļos

Latvijā kafijas kultūra vēl nav paspējusi attīstīties tik tālu kā Rietumos. Vairums latviešu dod priekšroku melnai kafijai vai kafijai ar pienu. Citus kafijas veidus mēs dzeram reti un arī tad, visbiežāk, pasūtam tos kafeinīcās vai kioskos. Kafijai līdzi ņemšanai nav nekādas vainas, bet tas ir visai dārgs prieks, tādēļ jūs būsiet priecīgi dzirdēt, ka latte ir iespējams pagatavot mājas apstākļos, turklāt visiem, ne tikai tiem, kuriem mājās ir latte kafijas automati.
Latte
Jums būs nepieciešams sekojošais:

  • 35ml espresso (vai mazliet vairāk citas, ļoti spēcīgas kafijas)
  • 150ml piena
  • cukurs (pēc izvēles)
  • kakao pulveris vai riekstu drumstalas (pēc izvēles)
  1. Solis

Ielejiet 150ml piena stikla burciņā ar uzskrūvējamu vāku. Atstājiet burciņā pietiekoši daudz brīvās vietas, lai piens varētu saputoties un aizskrūvējiet to ciet.

  1. Solis

Kratiet burciņu no visa spēka apmēram minūti, līdz piens saputojas un ir gandīz dubultojies izmērā.

  1. Solis

Noskrūvējiet burciņas vāku un ievietojiet to mikroviļņu krāsnī un karsējiet to pusminūti. Piena putas pacelsies augšā un mikroviļņa krāsns karstums palīdzēs tām stabilizēties.

  1. Solis

Ielejiet espresso vai citu spēcīgu kafiju tasītē. Ir ieteicams lietot pēc iespējas platāku un seklāku tasīti.

  1. Solis

Ielejiet uzkarsēto pienu tasītē ar espresso. Izmantojiet lielu karoti, lai neļautu putām iekrist tasītē.

  1. Solis

Izmantojot karoti, pārklājiet latte ar tik daudz putām, cik jūsu sirds to vēlas!

  1. Solis

Izrotājiet putas ar kakao pulveri vai riekstu drumstalām un izbaudiet savu latte!

Cik bieži ir ieteicams dzert latte kafija?

Latte kafijā nav nekā tāda, kas varētu kaitēt jūsu veselībai, ja jūs to nedzersiet pārmērīgi. Ja jūs vēlaties zaudēt svaru, dzeriet melnu kafiju bez cukura. 250ml latte (tipisks latte krūzes izmērs) ir aptuveni 130 kaloriju, tātad pat pāris tasītes dienē var krietni sarežģīt jūsu mēģinājumus iegūt slaidāku augumu. Turklāt, vienā latte tasītē ir arī visai daudz ogļhidrātu (11g) un tauku (7g). Nesaldinātā kafijā vai espresso nav kaloriju un visas šīs uzturvērtības nāk no treknā piena, kas tiek pievienots gatavošanas procesā. Tas nozīmē, ka, ja jūs jau šobrīd dzeriet daudz piena un spējat saglabāt normālu svaru, jūs variet droši aizvietot pāris piena glāzes ar latte kafijas tasītēm, nebaidoties iegūt liekus kilogramus.

Zema tauku satura piena alternatīvas

Ja jums ir tendence aptaukoties, vai jūs mēģināt zaudēt svaru, tad, iespējams, tradicionāla latte nav priekš jums. Bet nenokariet degunu! Ir pieejamas vairākas trekna piena alternatīvas, kas ļaus jums turpināt baudīt latte, nekaitējot jūsu diētai. Vairums tradicionālo diētu vadās pēc pārliecības, ka efektīvākais un veselīgākais paņēmiens, kā zaudēt lieko svaru, ir ierobežojot uzņemto kaloriju daudzumu. Savukārt, viena no uztura grupām, kurā kaloriju ir visvairāk, ir tauki. Tādēļ tradicionālo svara zaudēšanas metožu piekritēji dod priekšroku pazemināta tauku satura produktiem. Un patiešām, ja jūs aizstāsiet 3.5% pienu ar 0.5%, tad gan kaloriju, gan tauku daudzums ievērojami nokritīsies. 130 kaloriju vietā jūs iegūsiet vien 70 un arī tauku daudzums nokritīsies no 7g līdz 0.3g.

Zemas ogļhidrātu satura alternatīvas

Piens
Sniedzot padomus par uzturu, ir svarīgi apskatīt jautājumu no vairākām pusēm. Ne būt ne visi vadošie uztura speciālisti līdzīgās domās par to, kāpēc tieši trekna piena lietošana lielos daudzumos veicina aptaukošanos. Patiesībā, šobrīd jau ir vairāk tādu speciālistu, kuri ir pārliecināti, ka pienā esošie ogļhidrāti ir nelabvēlīgāki par taukiem. Pēdējo gadu laikā ar vien populārākas ir kļuvušas zema ogļhidrātu daudzuma (ZOD) un keto diētas. Pretēji tradicionālajām diētām, ZOD un keto paredz izslēgt no uztura gandrīz visu ogļhidrātu uzņemšanu, aizstājot tos ar taukiem. Atsaucoties uz zinātniskajiem pētījumiem, šīs diētas ir ne tikai daudz efektīvākas svara zaudēšanā, bet arī sniedz daudzus citus veselības ieguvumus, it īpaši, samazinot iekaisumu ķermenī.

Turklāt, ir pierādīts, ka uzņemto ogļhidrātu ierobežošana arī salīdzinoši nelielā apmērā krietni atvieglo svara zaudēšanu. Pazemināta tauku satura pienā ogļhidrātu skaits ir aptuveni tāds pats kā pilntauku versijā. Tādēļ, ja arī jūs sekojiet līdzi uzņemto ogļhidrātu daudzumam, daudz piemērotākas alternatīvas ir mandeļu vai kokosriekstu piens (mans latte favorīts). Aizstājot govs pienu ar mandeļu, jūsu kafija latte kalorijas skaits nokritīs līdz 60, tauku daudzums no 7g uz 4g, bet ogļhidrāti samazināsies no 11g līdz 8g. Salīdzinājumā, lietojot kokosriekstu pienu, jūsu latte saturēs 3g tauku, 5g ogļhidrātu un tikai 50 kaloriju. Ja jūs nevēlaties lietot dzivnieku pasaules produktus, jums ir vēl divas alternatīvas: auzu piens (120 kaloriju) un sojas piens (130 kaloriju). Tiesa gan, šie divi piena veidi ir visai bāgāti ar ogļhidrātiem, tiem saturot attiecīgi 16g un 15g šīs uztura grupas.

Noslēgumā

Pateicoties tās krēmīgajai un, salīdzinot ar melno kafiju, krietni maigākajai garšai, latte ir iekarojusi daudzu kafijas mīļu sirdis un garšas kārpiņas. Tomēr, latte nav viens no tiem uzmundrinošajiem, bezkaloriju dzērieniem, kā nesaldināta tēja vai kafija, kuru jūs varētu dzert teju neierobežotā daudzumā. Tā drīzāk ir deserts, nevis parasta tasīte kafijas. Tas gan nenozīmē, ka jums ir jāizsvītro latte kafija no savas ēdienkartes pavisam! Esot izlasījuši šo rakstu un iepazinušies ar tās uzturvērtībām, jūs pa reizei varēsiet ieplānot tasīti latte kafijas, nepārkāpjot savu diētu.